website Hoppa till innehållet
Nederlands
  • Nederlands
  • English
EUR €
  • DKK kr.
  • EUR €
  • SEK kr
butik@gregmoto.se

Nieuwe veiligheidsnormen voor motorapparatuur volgens CE -certificering

Nieuwe veiligheidsnormen voor motorapparatuur volgens CE -certificering

Nieuwe veiligheidsnormen voor motorapparatuur volgens CE -certificering

Motorapparatuur moet voldoen aan strikte veiligheidseisen om bestuurders op de wegen te beschermen. Volgens de Europese CE -normen ondergaan handschoenen, laarzen en bescherming verschillende tests om ervoor te zorgen dat ze voldoende bescherming bieden in het geval van een ongeval. Hier is een samenvatting van de belangrijkste tests en normen voor verschillende soorten motorapparatuur.

Handschoenen (CE standaard EN13594)
Handschoenen worden getest om ervoor te zorgen dat ze in verschillende situaties uitgebreide bescherming bieden. Tests zijn onder meer:

  • De lengte en handschoen van de manchet: Om te voorkomen dat de hand van de bestuurder wordt blootgesteld in geval van een ongeval.
  • Scheur- en naadsterkte: Om te voorkomen dat de handschoen barst.
  • Snijdweerstand: Om schade door scherpe voorwerpen te voorkomen.
  • Draag weerstand: Om schade door de rijbaan te voorkomen.
  • Fit en ergonomie: Om ervoor te zorgen dat de handschoen comfortabel is om te dragen tijdens het rijden.
  • Schokbescherming: Om schade door harde objecten te voorkomen.

Handschoenen worden aangeboden in drie beschermingsniveaus:

  • Niveau 1: Biedt basisbescherming met minimale impact op ergonomie.
  • Niveau 1 kp: Bevat schokbescherming voor de knokkels.
  • Niveau 2 kp: Biedt hogere beschermingsniveaus, maar kan zwaarder en minder ergonomisch zijn.

Boots (CE Standard EN13634)
Laarzen worden getest op verschillende belangrijke beschermende eigenschappen, waaronder:

  • Hoogte van de bovenkant: Om voldoende bescherming te garanderen.
  • Snijdweerstand: Om schade door scherpe objecten tegen te gaan.
  • Draag weerstand: Om te beschermen tegen schade door de rijbaan.
  • Fit en ergonomie: Om de laarzen tijdens het rijden op hun gemak te zijn.
  • Kruis -stiffheid: Om letsel tijdens compressie te voorkomen.

Het CE -niveau voor laarzen is verdeeld in vier secties (a, b, c, d), waarbij elke sectie wordt getest op niveau 1 (basisbescherming) of niveau 2 (verbeterde bescherming maar met wat ergonomisch compromis). Niveau A geeft bijvoorbeeld aan of de laars een enkel- of tankbescherming geeft.

Optionele tests omvatten de bescherming van enkel of scheenbeen, evenals weerstand tegen waterpenetratie.

Schokbescherming (CE standaard EN1621)
Schokbescherming is een belangrijk element om schade te voorkomen in het geval van ongevallen. Ze worden getest op:

  • Minimale maat: Om ervoor te zorgen dat de bescherming voldoende gebieden bestrijkt.
  • Schokbescherming: Om te beschermen tegen schade door harde voorwerpen.
  • Fit en ergonomie: Voor de bescherming die handig is om te dragen.

Schokbescherming is beschikbaar in twee beschermingsniveaus:

  • Niveau 1: Biedt basisbescherming met minimale gewicht en ergonomische invloed.
  • Niveau 2: Hoogste beschermingsniveau, maar kan zwaarder zijn en de bewegingsvrijheid beïnvloeden.

Deze tests en normen zijn cruciaal om de veiligheid van motorrijders en passagiers te garanderen. Bestuurders moeten zich bewust zijn van de CE -niveaus van de apparatuur en producten kiezen die aan hun behoeften voldoen en het soort rijden dat ze uitvoeren. Veiligheid moet altijd prioriteit krijgen op de wegen.